مواد اولیه لازم برای تولید نایلون و نایلکس را بشناسید

مواد لازم برای تولید نایلون

اگر به فکر راه اندازی خط تولید انواع نایلون مانند نایلکس، نایلون دسته دار، نایلون فریزر، نایلون شیرینگ و نایلون زباله هستید و می خواهید در مورد مواد اولیه تولید نایلون و نایلکس تحقیق کنید خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم.

در این مقاله ابتدا تفاوت نایلون و نایلکس را توضیح داده و سپس مواد لازم برای تولید انواع نایلون و نایلکس را آورده ایم. خوشحال می شویم تا انتهای مقاله با ما همراه شوید تا به پاسخ سوالات خود در مورد مواد لازم برای تولید نایلون برسید.

مواد اولیه تولید نایلون

مهمترین ماده اولیه برای تولید نایلون پلیمر می باشد که پلیمر به شکل گرانول و پودری قابل تهیه است. امروزه گرانول بیشترین کاربرد را در تولد انواع پلاستیک و به ویژه نایلون داشته و نسبت به پلیمر پودری طرفداران بیشتری دارد. گرانول پلی اتیلن یکی از انواع گرانول است که در تولید نایلون ها کاربرد دارد و بسته به نوع نایلون تولیدی، میزان و نوع گرانول پلی اتیلن مورد استفاده در تولید این محصولات متفاوت خواهد بود.

گرانول اصلی ترین ماده اولیه لازم برای تولید نایلون

همانطور که اشاره شد ماده اولیه اصلی برای تولید نایلون گرانول است. بنابراین برای راه اندازی خط تولید نایلون ابتدا باید به فکر خرید گرانول باشید. مورد بعدی این است که مشخص کنید می خواهید نایلون تولید کنید یا نایلکس؟ گاها به اشتباه این دو واژه را به جای هم به کار می برند اما لازم به ذکر است که نایلون نازک تر از نایلکس است. پلیمر هایی که در تولید نایلون و نایلکس ها استفاده می شوند، گرانول پلی اتیلن هستند. گرانول ها را توسط دستگاه حرارت داده و پس از اینکه به کمک خروجی های خاص خارج شد، خنک شده و به نایلون تبدیل می شوند. در تولید نایلکس بیشتر از گرانول پلی اتیلن سنگین و در مقابل برای تولید نایلون بیشتر از گرانول پلی اتیلن سبک استفاده می شود. از این رو نایلکس سفت و خشک است و اگر لمس کنید صدای بیشتری خواهد داشت در صورتی که نایلون شفاف تر، براق تر و نرم تر بوده و هنگام لمس صدای کمتری تولید می کند.

مستربچ دیگر ماده اولیه لازم برای تولید نایلون

هم در تولید نایلون و هم در تولید نایلکس از برخی افزودنی ها استفاده می شود تا نایلون ها نرم تر و شفاف تر و نایلکس ها خشک تر و مات تر شوند. نام این افزودنی ها مستربچ است. به عبارتی دیگر این مستربچ ها باعث بهبود عملکرد و ظاهر نایلون و نایلکس می گردند. به طور مثال برای رنگی کردن نایلون و نایلکس از مستربچ رنگی استفاده می کنند. علاوه بر مستربچ رنگی، دیگر انواع مستربچ وجود دارد که در جدول زیر مشاهده می کنید.

نام مستربچکاربرد مستربچ
مستربچ شفاف کنندهشفاف کردن انوع نایلون و جلوگیری از کدر شدن آن
مستربچ رنگرنگی کردن نایلون ها
مستربچ ضد بخارجلوگیری از ایجاد بخار و تعریق در لایه داخلی نایلون
مستربچ آنتی یوویمحافطت مواد داخل نایلون از اشعه خورشید
مستربچ ضد بوعدم ایجاد بو در مواد داخل نایلون و خود نایلون
مستربچ آنتی اکسیدانجلوگیری از واکنش نایلون در برابر اکسیژن و حرارت
مستربچ زیست تخریب پذیرسرعت یافتن بازیافت نایلون
مستربچ آنتی استاتیکعدم تشکیل الکتریسیته ساکن و کمک به چاپ پذیری بهتر و جلوگیری از جذب گرد و غبار
مستربچ ضد شعلهافزاینده مقاومت نایلون در برابر حرارت و آتش
مستربچ لیز کنندهکمک به راحت تر باز شدن لایه های نایلون از همدیگر
مستربچ آنتی باکتریالجلوگیری از انتشار باکتری، قارچ و آلودگی

مواد اولیه لازم برای تولید انواع نایلون

خود نایلون ها نیز انواع مختلفی دارند. به طور مثال کیسه فریزر، کیسه زباله، سفره یکبار مصرف و نایلون شیرینگ برخی از انواع نایلون ها می باشند. به علاوه نایلون کشاورزی، نایلون حباب دار، نایلون ساختمانی و … نیز انواع دیگر نایلون هستند. همچنین نایلون ها دارای دو دسته بندی نایلون عریض و نایلون بسته بندی می باشند. برای تولید هر نوع نایلون مواد اولیه متفاوتی کاربرد دارد و در اینجا به صورت جداگانه و کلی گرید های مختلف گرانول پلی اتیلن را ارائه داده ایم تا به تفاوت آن ها و کاربرد هر کدام برای تولید نایلون و نایلکس پی ببرید.

مواد اولیه لازم برای تولید نایلون فریزر

نایلون فریزر یکی از پر مصرف ترین انواع نایلون می باشد که دو نوع نایلون فریزر ضخیم و نایلون فریزر معمولی داریم. در تولید نایلون فریزر معمولی از مقدار مشخصی از انواع گرانول پلی اتیلن سنگین و مقداری گرانول پلی اتیلن خطی سبک استفاده می شود. به علاوه برای تولید کیسه فریز ضخیم از گرانول پلی اتیلن سنگین بیشتری استفاده شده و همچنین کمی مستربچ شفاف کننده میریزند تا کیسه فریزر ضخیم، کدر نشود.

مواد اولیه لازم برای تولید نایلکس

برای تولید نایلکس ها معمولا از گرانولی استفاده می کنند که با مواد اولیه نو تهیه شده باشد و همچنین 80 درصد مواد اولیه نایلکس ها گرانول سنگین و 20 درصد مواد اولیه گرانول سبک است. بسته به نوع نایلکسی که تولید می شود، نوع گرانول پلی اتیلن استفاده شده نیز متفاوت خواهد بود. جالب است بدانید در تولید نایلکس ها همزمان از گرانول پلی اتیلن سنگین، گرانول پلی اتیلن سبک و گرانول پلی اتیلن خطی سبک استفاده می شود.

مواد اولیه لازم برای تولید نایلون شیرینگ

توجه کنید که علاوه بر نایلون و نایلکس، نایلون شیرینگ نیز نوع دیگری از نایلون ها می باشد که یکی از آن ها را که صد در صد دیده ایم، نایلون بسته بندی بطری های آب معدنی می باشد. نایلون شیرینگ از مواد پی وی سی (PVC) و برخی از انواع گرانول پلی اتیلن ساخته می شود.

مواد اولیه لازم برای تولید نایلون زباله

همانطور که اشاره شد یکی از انواع نایلون ها، نایلون زباله است. نایلون زباله ها معمولا به صورت رولی تولید می شوند و همچون هر نایلون دیگری، برای تولید آن از گرانول پلی اتیلن استفاده می شود. از آنجایی که لازم است نایلون زباله ضخیم و سفت باشد، درصد زیادی از مواد اولیه آن را گرانول پلی اتیلن سنگین تشکیل داده و بقیه مواد اولیه گرانول پلی اتیلن سبک است.

مواد اولیه لازم برای تولید سفره یکبار مصرف

سفره یکبارمصرف؛ نایلونی که امروزه در بیشتر خانه ها موجود می باشد و به عبارتی پر مصرف ترین نایلون در منزل است. از آنجایی که لازم است سفره یکبار مصرف کمی مقاومت داشته باشد، مقدار زیادی از مواد اولیه آن، گرانول پلی اتیلن سنگین بوده و همچنین علاوه بر گرانول پلی اتیلن سبک، از مستربچ شفاف کننده و رنگی استفاده می شود تا این نوع نایلون برای سفره ها زیبایی و شفافیت داشته باشد.

مواد اولیه لازم برای تولید دستکش یکبار مصرف

گرانول پلی اتیلن سبک اصلی ترین ماده اولیه برای تولید دستکش یکبار مصرف می باشد تا نرم تر بوده و راحت بتوان استفاده کرد. اگر قرار باشد دستکش یکبار مصرف رنگی بوده و یا کمی ضخیم تر باشد، ممکن است لازم باشد مستربچ رنگی، مستربچ شفاف کننده یا مقدار بیشتری گرانول پلی اتیلن سنگین ریخت.

کاربرد انواع گرانول پلی اتیلن در تولید و ساخت نایلون

گرانول اصلی ترین ماده برای تهیه نایلون

پلی اتیلن ها بر اساس چگالی به سه دسته تقسیم می شوند. تفاوت در نوع زنجیره پلیمر و تعداد شاخه های فرعی متصل به شاخه اصلی، باعث تغییر چگالی پلی اتیلن ها می شوند. انواع پلی اتیلن به صورت زیر است:

  • پلی اتیلن سبک (Low Density PolyEthylene) : اگر در ساختار پلی اتیلن علاوه بر شاخه اصلی، شاخه های فرعی نیز وجود داتشه باشد، پلی اتیلن از نوع پلی اتیلن سبک خواهد بود که در تولید نایلون ها استفاده می شود. وجود این شاخه های فرعی در ساختار پلی اتیلن موجب کاهش پیوند ها، افزایش مقاومت کشسانی و کاهش مقاوت فیزیکی محصول تولید شده از این پلی اتیلن ها می شود. پلی اتیلن سبک برای تولید کیسه های نایلونی استفاده می شود.
  • پلی اتیلن خطی سبک (Low Line Density PolyEthylene) : اگر مونومر اتیلن با اولفین کوتاه زنجیر کوپلیمر شوند، پلی اتیلن خطی سبک تولید می شود. اولفین کوتاه زنجیر می تواند از بوتن، اوکتن یا هگزن انتخاب شود. به طور مثال کیسه فریزر ها با این پلی اتیلن ها ساخته می شوند.
  • پلی اتیلن سنگین (High Density PolyEthylene) : حال اگر فقط یک شاخه اصلی وجود داشته باشد و شاخه فرعی ای نباشد، پلی اتیلن تشکیل شده پلی اتیلن سنگین یا پلی اتیلن چگالی بالا می باشد. نایلونی که با پلی اتیلن سنگین ساخته می شود، استحکام و حالت کشسانی بیشتری دارد. معمولا در تولید نایلکس ها و نایلون شیرینگ از پلی اتیلن سنگین استفاده می کنند.

مواد اولیه مورد نیاز برای تولید نایلون را از کجا بخریم

فرتاک پلیمر مورد اعتماد ترین تولید کننده انواع گرانول از جمله گرانول پلی اتیلن و مستربچ با کیفیت بینظیر می باشد. شما می توانید با شماره تماس 09397741352 در ارتباط بوده و پس از مشاوره رایگان توسط کارشناسان فرتاک پلیمر، محصول مورد نظر خود را خریداری کنید. یک ویژگی خاص فرتاک پلیمر این است که شما قادرید مقدار کمی از محصولات شرکت شامل گرانول، کامپاند، مستربچ یا پرک را به عنوان نمونه خریداری کرده و در صورت رضایت خرید خود را انجام دهید.

مطالب مرتبط