بازیافت چیست؟ همه چیز درباره بازیافت و مزایا، معایب آن

بازیافت چیست؟

معنی کلمه بازیافت مشخص است، به طور خلاصه و در یک کلام می توان گفت بازیافت عبارت است از استفاده مجدد از کالایی که دور انداخته می شود. بنابراین همه شما به طور کلی می دانید که بازیافت چیست، اما نکات بسیار زیادی در مورد بازیافت وجود دارد که ممکن است ندانید. در اینجا همه چیز در مورد بازیافت و نحوه اجرای آن را توضیح می دهیم. تمام مزایا و معایب چرخه بازیافت و اینکه چه موادی بازیافت می شوند و غیره نیز آورده شده است.

بازیافت چیست؟

بازیافت به معنی آماده سازی و استفاده مجدد از مواد خامی است که قبلا استفاده شده اند. بنابراین، بازیافت یک چرخه را به وجود می آورد که در آن مواد به صورت مستمر تجزیه شده و برای محصولات جدید مجدد مورد استفاده قرار می گیرند.

بازیافت چیست؟

وقتی صحبت از بازیافت به میان باشد، بین دو فرآیند باید تمایز قائل شد: بدیافت (downcycling) و به یافت (upcycled).

بدیافت به این معنی است که مواد خام کیفیت اصلی خود را حفظ نمی کنند. کاهش ارزش رخ می دهد، مانند زباله های کاغذ، پلاستیک و لباس های قدیمی. مواد را می توان بازیافت کرد، یعنی مجدد مورد استفاده قرار گیرند. با این وجود، الیاف شکننده تر شده اند و از این رو کیفیت صد در صد مواد خام جدید را نشان نمی دهند.

به یافت دقیقا برعکس است. محصولات شکل اصلی خود را حفظ می کنند. صرفا هدف جدیدی برای آن ها تعریف می شود. به احتمال زیاد کیسه هایی را دیده اید که از برزنت های قدیمی کامیون ساخته شده اند، لباس هایی که از کیسه های قدیمی قهوه ساخته شده اند یا شیشه و گلدان هایی که از بطری های شیشه ای ساخته شده اند. یک محصول قدیمی به یک چیز جدید تبدیل می شود.

هدف از بازیافت استفاده مجدد از مواد قدیمی برای ساخت محصولات جدید است. این بدان معنی است که مواد خام جدید نیاز نیست و ضایعات کمتری تولید می شود. بنابراین، یک چرخه به وجود می آید.

در یک تقسیم بندی دیگر بازیافت را می توان به بازیافت مکانیکی و بازیافت شیمیایی تقسیم کرد. در مقاله جداگانه ای به این موضوع می پردازیم.

مراحل بازیافت چیست

سه مرحله اصلی بازیافت عبارتند از:

جمع آوری

ابتدا مواد قابل بازیافت توسط افرادی که در این حوزه فعالیت دارند جمع آوری می شود. امروزه در همه خانه ها سطل های بازیافت به این منظور قرار داده شده تا همه افراد جامعه به تفکیک زباله های قابل بازیفات کمک کنند. بعد از جمع آوری این مواد به مراکز بازیافت منتقل شده و سپس مرتب و تمیز می شوند.

تولید

مواد قابل بازیافت در این مرحله به محصولات مفید تبدیل می شوند. بسیاری از محصولات در عصر مدرن با استفاده از مواد زائد بازیافتی تولید شده اند. به عنوان مثال می توان به دستمال کاغذی، روزنامه، قوطی فولادی و مواد شوینده پلاستیکی اشاره کرد. ظروف نوشابه اعم از شیشه ای، پلاستیکی و یا حتی آلومینیومی نیز در این دسته قرار می گیرند.

پیشنهاد می کنیم مقاله از بازیافت پلاستیک چه چیزهایی درست می شود را بخوانید.

انتشار در بازار

سپس محصول بازیافتی نهایی برای خرید در دسترس مصرف کنندگان قرار می گیرد. ممکن است تولید کنندگان نماد «ساخته شده با محتوای بازیافتی» را روی بسته بندی قرار دهند تا به شما بگویند که محصول از مواد بازیافتی تولید شده است.

مزایا و معایب بازیافت

چرا باید بازیافت را انجام دهید؟ در ادامه، مزایا و معایب آن را بررسی می کنیم:

مزایای بازیافت

مزایای بازیافت
  • منابع کمتری مورد نیاز است، که به حفاظت از محیط زیست کمک می کند.
  • تولید محصولات جدید به انرژی زیادی نیاز دارد. ازطریق بازیافت صرفه جویی زیادی در انرژی به همراه خواهد داشت.
  • ساخت مواد جدید، به خصوص در کشورهای فقیر اغلب به دلیل دفع نادرست مواد شیمیایی، تاثیرات بسیار مخربی را بر روی محیط زیست دارد. این موارد در استفاده مجدد از مواد صدق نمی کند.
  • در حالت بهینه، یک چرخه بسته بدون ضایعات و نیاز به مواد خام جدید به وجود می آید.
  • بازیافت گرمایش جهانی را به حداقل می رساند.
  • بازیافت مقدار زباله را در محل های دفن زباله کاهش می دهد
  • بازیافت فرصت های شغلی جدیدی ایجاد می کند. با بازیافت زباله ها نه تنها محیط زیست را نجات می دهید بلکه می توانید به کسب درآمد برسید.
  • بازیافت مواد آلی منجر به تولید کمپوست می شود که می توان از آن به عنوان یک کود گیاهی ارزشمند استفاده کرد.

معایب بازیافت

  • کیفیت اصلی به طور کامل قابل دستیابی نیست.
  • جمع آوری زباله ها به طور مستقیم از مصرف کننده موجب مصرف انرژی می شود که خود محیط زیست را آلوده می کند.
  • بازیافت نیاز به هزینه اولیه زیادی دارد.

بازیافت پلاستیک چیست؟

در مقاله بازیافت پلاستیک چیست گفتیم که بازیافت پلاستیک فرآیندی است که طی آن مواد پلاستیکی دور ریخته شده جمع‌ آوری، تمیز و دسته‌ بندی می‌ شوند تا برای تولید محصولات جدید مورد استفاده قرار گیرند. این فرآیند با جدا کردن پلاستیک‌ ها بر اساس نوع (مانند PET، HDPE، و غیره) آغاز می‌ شود. سپس، پلاستیک‌ ها خرد و شسته شده و در نهایت به پرک یا دانه‌ های پلاستیکی به نام گرانول تبدیل می‌ شوند که می‌ توانند در تولید محصولات پلاستیکی جدید، از جمله بطری‌ ها، ظروف بسته‌ بندی‌ و حتی الیاف برای پارچه استفاده شوند. بازیافت پلاستیک به کاهش اتلاف منابع، کاهش آلودگی محیط زیست و کمک به حفظ زیست‌ بوم کمک می‌ کند، زیرا استفاده مجدد از مواد باعث کاهش نیاز به تولید پلاستیک‌ های جدید و کاهش تخریب محیط زیست می‌ شود.

ترند بازیافت از کجا سرچشمه گرفته است؟

ممکن است به نظر آید که فرآیند بازیافت یک ترند جدید است. با این وجود، سال هاست که این ترند وجود داشته است. فقط پدربزرگ و مادربزرگ های شما نبودند که د طول جنگ به دلیل کمبود کالا و مواد خام اقدام به استفاده مجدد کردند. در قرون وسطی مواد بسیاری بازیافت می شدند. حتی محصولات انسانی مانند مو یا استخوان نیز برای ساختن اشیا روزمره مورد استفاده قرار می گرفتند.

بازیافت در کشاورزی ریشه دارد. از همان آغاز، بقایای گیاهی، مواد دامی و مایعات به عنوان کود مزارع مورد استفاده قرار می گرفت. از ابتدا، هر کشاورز یک چرخه بسته را در حیاط خانه خود ایجاد می کرد.

بازیافت برای محیط زیست

امروزه، در بیشتر موارد دیگر کمبود منابعی را که در زندگی روزمره با آن ها مواجه هستیم، نداریم. با این وجود، بازیافت بسیار مورد توجه قرار گرفته است. جامعه از میزان مصرف گرایی انسان در دهه گذشته و آسیب هایی که به خود و سیاره زمین وارد کرده است، آگاه شده است. بازیافت به ما کمک می کند تا مواد خام اولیه کمتری مصرف کنیم و در نتیجه ضایعات کمتری تولید شود.

کدام مواد قابل بازیافت هستند؟

این مواد برای بازیافت مناسب هستند:

وسایل برقی قدیمی

محصولات برقی یا الکترونیکی مانند کامپیوترها یا گوشی های موبایل را می توان به قطعات تشکیل دهنده جدا کرد و از آن قطعات کوچک که برخی ممکن است حاوی فلزات بسیار ارزشمندی باشند، مجدد استفاده کرد.

شیشه

بطری های شیشه ای 100% قابل بازیافت هستند زیرا می توان آن ها را ذوب کرد و اشکال جدیدی از آن ها به وجود آورد. با این وجود، این فرآیند مصرف انرژی بالایی دارد. مهم است که هنگام تفکیک زباله درب بطری های شیشه ای را از آن ها جدا کنید. این تنها روشی است که شیشه امکان بازیافت دارد.

کاغذ و مقوا

بیشتر تجهیزات بازیافت روزنامه ها، جعبه های مقوایی، کاغذ و بسته بندی های مقوایی را بازیافت می کنند. در اینجا نیز تفکیک مسئولانه از اهمیت بسیاری برخوردار است. به عنوان مثال، در مورد گوشت چرخ کرده شما باید غشای پلاستیکی از روی مقوا بردارید و مقوا را در زباله های کاغذی بریزید.

ضایعات ارگانیک یا آلی

ضایعات ارگانیک شامل مواد غذایی باقیمانده یا سایر مواد هستند. شما می توانید این زباله های ارگانیک را به کمپوست برای باغ خود تبدیل کنید یا مسئولانه آن ها را تفکیک نمایید.

پلاستیک

یکی از مواردی که به طور وسیع بازیافت می شود پلاستیک است. البته همه پلاستیک ها بازیافت پذیر نیستند اما پلاستیک های بازیافت پذیر مانند بطری و پلاستیک های PET یا HDPE بسیار زیاد در صنعت بازیافت پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرند.. اگر می خواهید بدانید یک محصول تا چه اندازه قابل بازیافت است، می توانید به راحتی شماره بازیافت را جستجو کنید.

زباله های حجیم

زباله های حجیم مانند مبلمان خانه نیز قابل بازیافت هستند. مهم است که بدانید که مبلمان به گونه ای طراحی می شوند که بتوان آن ها را از هم جدا کرد. در آلمان، وسایل خانه و سایر زباله های حجیم را می توان به یک مرکز بازیافت منطقه ای منتقل کرد.

منسوجات

در صنعت مبلمان و مد، شرکت های بیشتری به بازیافت منسوجات روی آورده اند. این کار باعث می شود منابع کمتری مورد استفاده قرار گیرند. به همین دلیل، شما می توانید به دنبال برندهای مد بگردید که به مواد بازیافتی متکی هستند.

آیا بازیافت فایده ای دارد؟

در آلمان به طور خاص، تفکیک زباله های مختلف برای بازیافت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با این وجود، آژانس محیط زیست فدرال یافته است که تنها یک سوم از زباله ها به درستی تفکیک می شوند. همین امر فرآیند بازیافت را بسیار دشوار می کند. محل های دفن زباله نمی توانند به سادگی ضایعات را بازیافت کنند. مرتب سازی مناسب هزینه های زیادی هم از لحاظ پول و هم از لحاظ زمان به همراه دارد، به همین دلیل اغلب انجام نمی شود. این امر موجب هدر رفتن مواد ارزشمند می شود. بنابراین، بسیار مهم است که هر خانه زباله های خود را به درستی تفکیک کند تا امکان بازیافت وجود داشته باشد.

بازیافت به عنوان یک افسانه؟

این پیشفرض که تفکیک زباله ها هیچ فایده ای ندارد زیرا در نهایت همه آن ها سوزانده می شوند، درست نیست. سیستم های دوگانه در آلمان این امکان را ایجاد می کنند که مواد بازیافتی مجدد مورد استفاده قرار گیرند. تنها زباله های باقیمانده در آلمان سوزانده می شوند. امروزه، شرکت های بیشتری بر استفاده از مواد بازیافتی برای تولیدات خود متکی هستند. این به موادی که سر از سطل زباله شما در می آورند، زندگی جدید می بخشد.

5 نکته برای بازیافت در زندگی روزانه

بازیافت به چه معناست؟

به یافت

قبل از این که چیزی را دور بیاندازید، به این فکر کنید که آیا می توانید از آن چیز جدیدی بسازید و آن را به یافت کنید. اگر لباس ها دیگر اندازه تان نمی شوند، می توانید به سادگی آن ها را دوباره بدوزید یا از لباس هایی که دیگر نمی پوشید پتو یا کیف خود را درست کنید. از قوطی های قدیمی به عنوان جامدادی یا گلدان استفاده کنید. کمد قدیمی را رنگ کنید و دسته های جدید به آن اضافه کنید تا ظاهری درخشان پیدا کند. فرصت های بی شماری برای خلق چیزهای جدید و مفید از چیزهای قدیمی وجود دارد.

تفکیک زباله

اگر دیگر از چیزی استفاده نمی کنید، آن را مرتب تفکیک کنید. شیشه بر اساس رنگ طبقه بندی شده و در ظرف مخصوص ضایعات شیشه ای ریخته می شود. مقوا و کاغذ به سطل مخصوص کاغذ می روند. بسته بندی های ساخته شده از پلاستیک، فلز یا مواد کامپوزیتی به سطل زرد رنگ تعلق دارند. علاوه بر این، اگر مواد بسته بندی مختلف را از هم تفکیک کنید برای فرآیند بازیافت بسیار سودمند خواهد بود. این امر مرتب ‌سازی را بعداً در محل دفن زباله در مرتب‌ سازی خودکار آسان‌ تر می‌ کند.

خود کمپوست تولید کنید

شما می توانید مواد زباله ارگانیک را در کمپوست خانه جمع کنید یا آن ها را سطل ضایعات ارگانیک بریزید.

وسایل برقی را به دیگران بدهید

وسایل الکترونیکی و برقی خود را به مراکز بازیافت ببرید. در این مراکز، این وسایل به قطعات ارزشمند تقسیم شده و از آن ها استفاده مجدد می شود. از سال 2016، فروشگاه هایی که وسایل برقی جدید می فروشند باید وسایل برقی قدیمی را پذیرفته و بازیافت کنند. اگر مطمئن نیستید که چگونه یک محصول را به درستی دور بیاندازید، تا حد امکان به این مراکز مراجعه کنید. همچنین می توانید از سیستم های دوگانه ما بازدید کنید.

لباس های قدیمی خود را به دیگران ببخشید

اگر به لباسی دیگر احتیاج ندارید، می توانید آن را در قسمت مخصوص لباس های دست دوم قرار دهید، آن ها را اهدا کنید یا در اپلیکیشن های سازگار با محیط زیست به فروش برسانید. منسوجات مجدد مورد استفاده قرار می گیرند.

بازیافت مفید است و از آنچه فکر ش را می کنید ساده تر است!

آغاز هر کاری دشوار است، اما بسیار مهم است که رفتار خود را به عنوان یک مصرف کننده اصلاح کنیم. علاوه بر خرید محصولات با دوام و سازگار با محیط زیست، دفع صحیح و بازیافت می تواند بخشی از این امر باشد. به این موضوع به تدریج نگاه بیاندازید. از دوستان و آشنایان خود سوال کنید که چگونه بازیافت را انجام می دهند و از یکدیگر بیاموزید. این باعث می شود که کل موضوع بازیافت سرگرم کننده باشد و شما سهم مهمی در اقتصاد چرخه ای ایفا می کنید.

اگر در زمینه بازیافت پلاستیک فعالیت دارید می توانید برای خرید گرانول، خرید کامپاند، خرید پرک و خرید مستربچ که همگی در صنعت پلاستیک سازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند می توانید با شرکت فرتاک پلیمر در تماس باشید تا محصولات باکیفیت را با بهترین قیمت کارخانه خریداری کرده و از خدمات پشتیبانی پس از فروش برخوردار شوید. کارشناسان ما آماده راهنمایی و ارائه مشاوره رایگان به شما می باشند.

همچنین بخوانید: اهمیت بازیافت پلاستیک

مطالب مرتبط